Köpguide

När det är sommar så är det den tid på året när alla letar i skjulet, finner sin cykel liggande oälskad och rostiga där det var slängdes efter en blöt åktur förra året, och man beslutar sig för att unna sig en ny cykel. Det är inte förvånande att cykelaffärer gör sitt bästa för verksamheten under dessa varma soliga månader.

Det är också den tid på året när jag får mest e-post, texter och telefonsamtal från vänner letar efter några tips på vilken typ av cykel skulle bli deras nästa köp.

Jag har inget emot att hjälpa vänner med cykelfrågor. Faktum är, jag älskar det - det finns ingenting att inte gilla med det enkla nöjet att spendera någon annans pengar i en cykelaffär. Men i erkännande upprepar jag samma råd till många människor, jag tänkte därför jag skulle sammanfatta de viktigaste punkterna någonstans på nätet.

Så här noggrant destillerad, är några av de nuggets av visdom jag oftast föreslår. Några är svar på frågor som ofta förekommer i min inkorg, på min telefon eller över en pub bord, medan andra, ärligt talat, är bara välmenande ranger Jag känner ett behov av att föra vidare till någon vän som vill lyssna.

Naturligtvis inte alla mina vänner är cykel nybörjare - många är mycket mer kunniga än mig. Så cyklister, känn dig fri att kritisera och lägga till i det följande. Och resten av er, jag hoppas det här är praktiskt när du kliver in i cykelaffär.

1. Det spelar ingen roll vilket du köper.

Det finns massor av bra cyklar där ute, som görs av många olika företag. Och för att vara ärlig, så länge du har en realistisk budget, så behöver du inte gå för olämpligt jippon, det är mycket svårt att köpa en dålig cykel. Såvida du inte går för fel storlek.

2. Det spelar ingen roll vart du handlar.

Så mycket viktigare än det märke du köper än butiken du köper ifrån. Fråga vart dina vänner köpte sina cyklar. Vilken cykelåterförsäljare verkar vara den mest genuina? Vilken återförsäljare ställer rätt frågor om dig och din cykling? Vem skulle du känner dig bekväm att komma tillbaka till med ett problem eller en fråga? Se om någon är villig att kasta in ett par extra (hjälm, belysning, lås, kanske) men var inte girig - en besparing på 25o kr på tillbehör är utan tvekan inte lika värdefulla som tryggheten i att köpa från en lokal butik du tycker om och litar på.

2. Välj ditt vapen.

Var realistisk angående dina behov. Snabb racercykel? Mångsidig gata/hybridcykel? Eller rufty TUVIG mountainbike? Om du är osäker på vad du ska göra, svänga mot terrängkörning änden av spektrumet. Det är lättare att anpassa en mountainbike för att få mer snabbhet på vägen än det är att konvertera en racercykel för offroad-uppgifter.

3. Var inte rädd för att spendera lite pengar.

Några gånger har vänner med en hel del pengar i sina fickor frågat om min åsikt om nya cyklar som kostar under 2000 kr. För en ny cykel, är 2000 kr egentligen inte mycket pengar att spendera alls. I själva verket är kvaliteten sannolikt så lågt att de skulle bli avskräckta cykla för livet. Om du vill köpa en cykel på en budget, sedan överväga det faktum att på den nivån, kan en extra 500 eller 1000 kr gör en värld av skillnad. Uppåt på runt 3500 kr, cyklar börjar bli den typ av maskin du kan rida på regelbunden basis med lite känsla av njutning. Om detta verkar mycket, kolla in secondhand alternativ.

4. Glöm inte secondhand alternativ.

Om du kämpar för att ha råd med en anständig ny cykel, så ja, det finns alltid andrahandsmarknaden. För priset av en helt ny hög med blanka stolpar knarrande byggnadsställningar, kan du hitta en perfekt begagnad cykel. Den vanliga varningar gäller som med allt köps begagnade, i synnerhet via Internet. Om du hittar ett fynd, vara säker på att cykeln du köper är rätt passform och storlek för dig. Det enda sättet att vara säker på är att besöka säljaren för en provtur.

Fråga om cykelns historia, och be att få se kvitton. Om du misstänker att en cykel för att bli stulen, är den ärade sak att gå bort. Cykeltjuvar är en viss speciell typ av avskum. Deras kunder är inte mycket bättre.

5. Att få rätt storlek är det viktigaste av allt.

Använd denna tre-steg-guide till att få rätt storlek:

i) Goolie avslut - kontrollera först att du kan stå över cykeln med plats över. Du behöver några inches för terrängförhållanden, om det är för nära för komfort, prova en mindre storlek.

ii) Sitthöjd - Nästa, justera sätet till rätt höjd. Om du inte kan få det tillräckligt högt utan att överskrida maxmärket på sadelstolpen, prova en större storlek.

ii) Nå - kanske den viktigaste att kontrollera. När du har sorterat sitthöjd och du är satt på cykeln i körställning, känner du dig bekväm? Känns din vikt fint balanserad mellan händerna och rumpa? Om du känner dig alltför kurad, prova en större storlek. Om du känner dig alltför utsträckt, prova en mindre storlek. Men ha i åtanke, om du checkar ut en sportigare cykel än du är van vid, lite stretch kan vara nödvändigt. 

Huvudregeln av cykel dimensionering: Ignorera nominella storleksklassificeringar tillverkarna använder. På ett märke av cykel, kan du mäta upp en 19 ", i motsats till deras alternativ av 17" eller 21 ". På en annan göra, kanske du känner dig bekväm med en 18 ". Vissa cyklar har övergett detta sätt att dimensionering till förmån för S, M, L, XL-system. Oavsett cykel du tittar på kontrollera alltid innan du köper. 

6. Korrekt sitthöjden kan vara högre än du tror.

Glöm vad du lärt dig i skolan om att kunna röra marken med båda fötterna. Om du använder detta som en av sitthöjd, kommer du att ha väldigt ömma lår och svällande knän efter ett par mil. För de mesta är den bästa sittställning en där, med pedalen i sitt nedersta läge och hälen på pedalen, du har mycket lite böjning på knäet - i stort sett rak. Om du känner dig mer trygg med sadeln en tum eller två lägre, särskilt off-road, så är det bra, men du kommer förlora en del kraft. Du ska aldrig köra med sätet för högt - om du behöver gunga höfterna eller behöver sträcka dina benför att nå, sänka din sadel omedelbart.

7. Styrets höjd - Oroa dig inte, vara lycklig.

Din styret höjd är sällan särskilt justerbar. Men det är OK - det behöver inte vara. Om du känner dig konstig med det faktum att du inte kan lyfta ditt styre till en höjd som matchar din sadel, så bli inte orolig - det är helt normalt för din styre att vara lägre än din sadel. En del av din vikt bör bäras av dina händer - inte bara din sadel. Tänk inte på styret som något som enbart finns för själva styrandet.

8. Provcykla varje gång.

Har aldrig överväga att köpa en cykel utan en provtur? Oavsett om du är intresserad av att köpa nytt eller begagnat, måste du provcykla den. Varje anständig butik (eller rimliga secondhand säljaren) kommer att acceptera någon form av säkerhet (kreditkort, kontant belopp eller små barn) som deposition om du vill provcykla. När du provcylka, försök att välja en rutt med klättrar, nedfarter och hörn som ger dig en rimlig uppfattning om cykelns passform och komfort. Om det inte är bekvämt, inte köpa inte cykeln.

9. Du behöver inte suspension.

Suspension är ganska ny på scenen. Bara några år sedan sågs det som en dyr nyhet. Förutsätt inte att bara för att din ridning kan ta dig över några gupp, är fjädring avgörande. De flesta anständiga mountainbikes som kostar något mer än ett par hundra pund kommer att ha främre hjulupphängningen. Detta är ingen dålig sak, och bidrar till att göra rida mjukare och bekvämare. Men om du inte spenderar en summa som närmar £ 1000, skulle jag tänka två gånger innan du väljer bakre (eller "full") suspension. På avancerade cyklar, är fjädring bak stor. På billigare modeller är det ett tungt slöseri med pengar som förringar kvaliteten på resten av cykeln.

10. Hjälmar är valfria, men rekommenderas.

Det är inte obligatoriskt att använda hjälm. Om tanken på hjälm är att sätta dig bort cyklar, så fint - få en cykel, rida hjälm mindre och njuta. Men tänk på det.En hjälm kostar £ 25. Och det ger dig en 80% större chans att överleva ett huvud vid kollision. Jag bär en, och jag skulle rekommendera alla mina vänner att göra detsamma. Och om du ska ha en, ta några minuter att justera remmar för bra passform. Det finns inget riktigt lika värdelös som en hjälm uppflugna på baksidan av huvudet med band svänger ner som en hängmatta.

11. Var inte rädd för växlar.

De flesta cyklar dessa dagar kommer att ha mellan 14 och 27 växlar. Men det är inte kvantiteten som räknas - det är hur du använder dem. Förutsätt inte att ju högre växel, desto snabbare kommer du att gå. Vänj dig vid att snurra benen i Nice snabbt även cirklar - varje varv tar mycket mindre än en sekund.Justera sedan växlar för att passa dina ben - inte tvärtom. Om du trampa med en märkbar vänster-höger-vänster-höger känslan, eller du kan känna dig vaggande från sida till sida, du är mycket sannolikt att vara i fel växel - växla ner och vara snäll mot dina knän! Om din cykel har växel reglage på båda sidor av styret, och du befinner dig förvirrad, sedan gå lätt på dig själv. Lämna vänstra växelreglage i 2 "och göra alla dina föränderliga med höger hand, med kontinuerlig trampa som underlättar för en stroke eller så efter varje skift så att växlarna en chans till förändring.

12. Använd dina kulor.

Pedal med bollar av dina fötter: den bredaste delen. Försök att inte trampa i hälarna eller mitten av fötterna. Om du bär höga klackar och du finner att pedalerna naturligt verkar passa på baksidan av foten, då inte bära höga klackar.

13. Kvinnors cyklar.

Historiskt sett tillverkare som erbjuder "kvinnors cyklar" har levererat traditionellt formade ramar med tappade spröjs - praktiskt för ridning klädd i en klänning eller lång kjol. Som du gör.

Allvarliga kvinnliga cyklister skulle undvika dessa anakronismer till förmån för en standard, eller "herr"-modellen. Men saker och ting har förändrats. De flesta av de stora cykeln märkena nu erbjuda kvinnor cyklar som ser vid första anblicken som vanliga maskiner. Skillnaden ligger i detaljerna. Dessa cyklar kommer normalt vara kortare, för att rymma mindre armar. De kommer ofta inkludera andra detaljer som är mindre bromshandtag, kortare vevar, kvinnors sadlar och mjukare fjädring. Kolla in dem - de är ofta värt en titt. Men ta inte för givet att kvinnor modell nödvändigtvis kommer att passa dig bara för att du är kvinna. Provtur vanliga cyklar vid sidan av dessa kvinnor versioner och går med vilket som känns mest bekväm. Försök att inte styras av den rosa blommiga mönster som ofta pryder dessa girlie cyklar.

14. Skivbromsar - bra eller reklamtrick?

Som med fjädring, skivbromsar är ett inslag som har gjort mountainbiking mer bekvämt för många människor. Skivor är mer kraftfull än andra bromsning alternativ, vilket innebär att du behöver mindre ansträngning för att uppnå samma bromsverkan, så inga fler trötta fingrar efter långa utförsbackar. Andra fördelar är längre underhållsfri gångtid mellan tjänster, en enklare skjuts hem efter en hjul-vingla-inducerande incident, och mer liv från din fälgar, eftersom skivor inte slipa bort på dina hjul som konventionella bromsar gör.

Men, precis som fjädring, alla dessa fördelar har sitt pris. Billiga cyklar med skivbroms kommer ofta att vara sportsliga de värsta exemplen på denna teknik, med mer tyngd, sämre hållfasthet och sämre prestanda än fälgbromsar på ett likvärdigt prissatt cykel. Om du tittar på en skiva-utrustad cykel för mindre än cirka 500 pund, kolla in V-bromsad motsvarigheter. Du kan vara i för en överraskning

Så där vi går. Mina 14 bud. Kan någon komma på något jag har missat?

 
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.