Cykelns historia

Ryktet säger att Leonardo da Vinci uppfann cykeln då han runt år 1500 ritade en skiss av något som liknar en nutida cykel, med två hjul, styre och kedja som drev bakhjulet. Detta rykte har sedan visat sig falsk och man tror att ett barn gjort teckningen vid ett mycket senare tillfälle. 

Föregångaren till den moderna cykeln är istället en "Draisine" utvecklad av Tysken Karl Freiherr Drais von Sauerbronn (hett namn med inbyggd titel). Draisinen var en tvåhjulig sak med en ram av trä som man drev genom att sparka fötterna i marken, lite som en sparkcykel fast det såg ut mer som en cykel. Denna presenterade Karl i Tyskland 1817. Denna tidiga cykel blev en modefluga för de rika, alltså mer stil än funktion.

1839 togs nästa hopp i utvecklingen när skotten Kirkpatrick MacMillan (jorå, ännu ett hett namn) konstruerade en cykel som drevs av bakhjulet via vevstakar kopplade till hävstänger fram. 

På 1860-talet blandade fransmännen sig i leken när två killar ungefär samtidigt (oberoende av varandra) satte vevarmar och pedaler direkt på framhjulets axel. Vad hette de snubbarna då? Pierre & Pierre så klart! Efternamnen på dessa cykelmakare var Michaux och Lallement. 

För att få bättre kraftutveckling genom trampningen gjordes framhjulet successivt större. Dessa cyklar var fortfarande relativt svårcyklade; tröga att trampa igång och svåra att hålla balansen på. Jävligt snygga var de dock!

1885 såg britten John Kemp Starleys skapelse säkerhetscykeln dagens ljus. Detta är den första versionen av den moderna cykeln. Anledningen till namnet var att det nu för första gången var både enkelt och säkert att cykla, olycksrisken var betydligt lägre än hos föregångarna då man satt närmare marken, vikten var bättre fördelad samt drift och styrning inte längre satt på samma hjul. Kedjedriften säkerställde effektiv kraftöverföring på denna cykel.  

Vi är inte 100 % säkra på hur Lowridercyklar och Beach Cruiser-cyklar uppkom från första början. Vi undrar om någon egentligen vet med säkerhet. När vi var unga och dumma gjorde vi iaf en liten undersökning som resulterade i denna text, så vi får hoppas att den stämmer någorlunda bra överrens med verkligheten.

Beach cruisers härstammar ursprungligen från de så kallade ”balloon tire” -cyklarna som först dök upp i USA under början av 30-talet. Dessa hade feta däck och böjda ramar för att klara av lekfulla buspojkars omilda behandling såväl på som vid sidan av vägen. Cruisercyklarna började senare byggas för maximal komfort med ett stort styre som tillåter cyklisten att sitta upprätt. 

Mot slutet av 60-talet blev det populärt med snabba och funktionella cyklar, t ex racers med bockstyre och dessa komfortablare cruisers ville ingen ha längre. Fattiga surfare i Kalifornien började då köpa dem billigt för att ha ett bekvämt transportmedel nere vid stranden, av detta uppkom namnet beach cruisers på dessa modeller. De har länge enbart varit en del av surfkulturen men sedan slutet av 90-talet har fler och fler tillverkare gjort sina versioner av retrocykeln som nu snabbt växer i popularitet över hela världen.

De första lowridercyklarna såg dagens ljus i Kalifornien i början av 60-talet när ungdomar började bygga om sina cyklar inspirerade av lowriderbilar och motorcyklar. Det var mycket billigare att modifiera cyklar än bilar så fenomenet växte snabbt i de östra delarna av Los Angeles. Man bytte ut de vanliga styrena mot breda u-formade ”ape-hangers”, sadlarna mot långa limpor och sänkte cyklarna genom att böja framgaffeln. Sedan kittade man cykeln med tillbehör såsom backspeglar och tutor, och massor av detaljer i krom.

Hos cykeltillverkaren Schwinn fanns då en ung ingenjör vid namn Al Fritz som 1962 reste till Kalifornien för att kasta ett öga på den nya trenden. Han gillade vad han möttes av och designade därefter den första massproducerade lowridern: the Sting-Ray, som introducerades på marknaden 1963 och första året såldes i över 40 000 exemplar. Trenden växte i hela USA och år 1968 stod lowrider- och choppercyklar för makalösa 70 % av all cykelförsäljning.

När BMX-cyklarna blev populära i mitten av 70-talet innebar detta en tillbakagång för lowriders. Sedan dess har det mest varit entusiasterna som modifierat sina egna cyklar som har setts på lowriders och choppers, fram till början av 2000-talet då trenden började komma tillbaka, även denna gång med sitt ursprung i Kalifornien där försäljningen har ökat stadigt de senaste åren.

 
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.